Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Jakość handlowa przetworów owocowych w 2021 r.

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych przeprowadziła kontrolę jakości handlowej dżemów, konfitur, marmolad, kompotów, owoców w zalewie lub syropie i innych przetworów słodzonych. Objęto nią 113 podmiotów (49 producentów i 64 sklepy).

Cechy organoleptyczne
W zakresie cech organoleptycznych sprawdzono 173 partie. Ze względu na niewłaściwy wygląd i konsystencję owoców zakwestionowano 1 partię (0,6%).

Badania laboratoryjne
Parametry fizykochemiczne skontrolowano w 173 partiach, z czego 34 zakwestionowano (19,7%). Wykryte nieprawidłowości dotyczyły: zaniżonej zawartości ekstraktu ogólnego, zawyżonej lub zaniżonej zawartości cukrów, zaniżonej masy netto, obecności substancji konserwującej w produkcie, w którym nie jest dozwolona.

Oznakowanie
Oznakowanie zweryfikowano w przypadku 295 partii, z czego w 79 stwierdzono nieprawidłowości (26,8%). Dotyczyły one m.in.:

  • Użycia nazwy „dżem” i „konfitura” dla wyrobów niespełniających wymagań określonych w przepisach dla takich produktów.
  • Podawania składu wyrobu gotowego niezgodnie z zasadą malejącej kolejności.
  • Podawania niepełnych lub nieprawidłowych nazw składników. 
  • Braku informacji o warunkach przechowywania produktu.
  • Braku lub niewłaściwego miejsca podania informacji o sposobie utrwalenia („produkt pasteryzowany”).
  • Nieprawidłowego podania daty minimalnej trwałości.
  • Braku obowiązkowej informacji „sporządzono z … g owoców na 100 g produktu”.
  • Braku oświadczenia porównawczego dla produktów o obniżonej zawartości cukru.

Źródło: IJHARS

Wybierz obszar: Badania żywności Bezpieczeństwo żywności Inspekcje Państwowe Owoce i warzywa

Autor: Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych

Przeczytaj także

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn