Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Koronawirus a handel zagraniczny produktami mleczarskimi z Niemcami

Kategoria: Biznes i Wydarzenia

Niemcy znajdują się obecnie (30.03.2020 r.) w pierwszej piątce państw na świecie o największej liczbie zidentyfikowanych przypadków zakażenia wirusem SARS-CoV-2, który powoduje chorobę COVID-19. Dla sektora mleczarskiego Niemcy to najważniejszy, zarówno pod względem eksportu jak i importu, partner Polski w wymianie międzynarodowej produktami przetwórstwa mleka. Oznacza to, że ewentualne zakłócenia w łańcuchu dostaw między Polską a Niemcami mogą oddziaływać na sektor.

Działania zapobiegawcze

Rząd federalny Niemiec, w ramach środków zapobiegawczych, najbardziej odnoszących się do sektora rolno-spożywczego, zdecydował się m.in. na całkowite zamknięcie restauracji. Istnieje tylko możliwość zamawiania posiłków na wynos. Sklepy spożywcze, supermarkety, apteki, stacje benzynowe, bank i poczta pozostają natomiast otwarte. Dodatkowo sklepy z żywnością mogą być otwarte również w niedziele, co zwykle nie miało miejsca. Warto natomiast dodać, że zdecydowano się na wprowadzenie tymczasowego złagodzenia egzekwowania czasu prowadzenia pojazdów i odpoczynku kierowców pojazdów przewożących niezbędne towary, takie jak żywność.

Współpraca Polska-Niemcy

Według danych Eurostat w 2019 r. wartość eksportu produktów mleczarskich do Niemiec wyniosła 436 mln EUR, co stanowiło ponad 1/5 całkowitej wartości eksportu produktów mleczarskich z Polski. W przypadku importu, znaczenie naszego zachodniego sąsiada jest jeszcze większe. W 2019 r. wartość sprowadzonych z Niemiec produktów mleczarskich sięgnęła blisko 339 mln EUR, co stanowiło 36% całkowitej wartości ich importu do Polski. W konsekwencji dodatnie saldo eksportu wyniosło 98 mln EUR.

Mleko i śmietana najważniejszymi produktami eksportu

W 2019 r. najważniejszą pozycją w eksporcie produktów mleczarskich z Polski do Niemiec stanowiło mleko i śmietana płynne (244 mln EUR, 56% całkowitej wartości eksportu produktów mleczarskich do Niemiec), w tym wartość eksportu mleka o zawartości tłuszczu od powyżej 1% do 6% (głównie w opakowaniach co najmniej 2-litrowych) wyniosła 212 mln EUR a śmietany (głównie między 21 a 45% tłuszczu) 124 mln EUR. W przypadku mleka i śmietany płynnej osiągnęliśmy nadwyżkę w handlu z Niemcami wynoszącą blisko 200 mln EUR.

Sery i twarogi

Drugą najważniejszą grupą produktów w sprzedaży do Niemiec były sery i twarogi. W 2019 r. ich wartość wyniosła 110 mln EUR, w tym wartość serów świeżych osiągnęła poziom 62 mln EUR (ponad połowa ich całkowitej wartości eksportu z Polski), a serów dojrzewających 37 mln EUR. W przypadku serów i twarogów to Niemcy osiągnęły dodatni bilans handlowy, gdyż ich import do Polski wyniósł 179 mln EUR, czyli o 44 mln EUR więcej niż wartość sprzedaży tej kategorii z Polski do Niemiec. Wśród sprawdzanych od naszego zachodniego sąsiada serów i twarogów dominującą pod względem wartości pozycję stanowiły sery dojrzewające (80 mln EUR).

Źródło: agronomist.pl

Wybierz obszar: Mleko

Autor: BNP Paribas

BNP Paribas

Paweł Wyrzykowski
Analityk sektora rolno-spożywczego
Rynek mleka

Przeczytaj także

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn