Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Polifenole z diety a szczelność bariery jelitowej

Kategoria: Składniki Żywności

Zwiększone ryzyko chorób

Nieprawidłowościom w funkcjonowaniu układu pokarmowego może sprzyjać szereg różnych czynników, w tym podeszły wiek, alergie i nietolerancje pokarmowe, a także nieodpowiedni sposób żywienia. Powoduje to zwiększenie przepuszczalności bariery jelitowej, co może skutkować przedostawaniem się do krwiobiegu potencjalnie toksycznych substancji, a w konsekwencji zwiększać ryzyko rozwoju licznych schorzeń, takich jak cukrzyca, choroby układu krążenia czy otępienie typu Alzheimera.

Trzy porcje dziennie

Wyniki międzynarodowego badania przeprowadzonego w ramach europejskiego programu Joint Programming Initiative „A Healthy Diet for a Healthy Life” wskazują, że polifenole zawarte w żywności mogą poprawiać integralność bariery jelitowej u osób starszych. Naukowcy z Hiszpanii, Włoch i Wielkiej Brytanii zaprosili do udziału ochotników w wieku 60 lat, którzy przez okres ośmiu tygodni stosowali dietę bogatą w związki fenolowe. Jak się okazuje, uwzględnienie w codziennym jadłospisie trzech porcji jabłek, kakao lub gorzkiej czekolady, zielonej herbaty, owoców jagodowych, pomarańczy bądź soku z granatów pozytywnie wpływa na mikrobiotę przewodu pokarmowego, co przekłada się na lepsze funkcjonowanie bariery jelitowej.

Polifenole, mikrobiota i bariera jelitowa

Jak mówią dr Gregorio Perón i dr Tomás Meroño z Uniwersytetu w Barcelonie, „postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej zależności między metabolizmem składników diety i mikrobiotą a szczelnością bariery jelitowej. Sprawdziliśmy w jaki sposób spożycie produktów o wysokiej zawartości polifenoli wpływa na mikroorganizmy zasiedlające przewód pokarmowy i wykazaliśmy, że u uczestników naszego badania parametry związane z integralnością bariery jelitowej uległy poprawie”.

Pozytywny wpływ na bakterie

Analizy próbek krwi oraz stolca osób uczestniczących w badaniu wykazały wzrost poziomu metabolitów związanych ze spożyciem polifenoli. „Przykładowo ilość teobrominy i metyloksantyny, pochodzących z kakao oraz zielonej herbaty, była pozytywnie skorelowana z liczebnością bakterii wytwarzających maślan. Jednocześnie substancje te wykazywały negatywną korelację ze stężeniem białka zonuliny, które odgrywa istotną rolę w zmniejszaniu szczelności połączeń między komórkami nabłonka jelitowego”, wyjaśniają autorzy.

Podstawa spersonalizowanej diety?

Jak podkreśla kierowniczka zespołu, prof. Cristina Andrés-Lacueva z Uniwersytetu w Barcelonie, „analiza związku pomiędzy przepuszczalnością bariery jelitowej, składem mikrobioty i metabolizmem składników diety powinna stanowić podstawę do opracowywania spersonalizowanych zaleceń żywieniowych dla osób na każdym etapie życia, ze szczególnym uwzględnieniem seniorów”.

Źródła:

  1. https://www.clinicalnutritionjournal.com/article/S0261-5614(21)00416-7/fulltext
  2. https://noticiasdelaciencia.com/art/42983/dieta-rica-en-polifenoles-y-sindrome-del-intestino-permeable?fbclid=IwAR1-Hg810KW68OjbA_JaZ714YF1luKHfevdOCqNxGES8A6LV98r573MFihw

Wybierz obszar: Dieta i zdrowie Dodatki i składniki

Autor: Wojciech Grodzicki

Przeczytaj także

  • 13.10.2021

    Owoce chronią przed pogorszeniem funkcji poznawczych

    Zakończone niedawno długoterminowe badanie prospektywne, przeprowadzone przez naukowców z amerykańskiego Uniwersytetu Harvarda i opublikowane w czasopiśmie naukowym „Neurology”, wskazuje na związek między dietą zasobną w owoce o dużej zawartości flawonoidów a ryzykiem utraty funkcji poznawczych. W projekcie wzięło udział kilkadziesiąt tysięcy uczestników (49 493 kobiet i 27 842 mężczyzn), którzy przez okres 20 lat obserwacji raportowali częstotliwość spożycia różnego rodzaju żywności.

     

    Czytaj więcej
  • 22.07.2021

    Cukier może zaburzać rozwój mózgu

    Najnowsze doniesienia wskazują, że do niechlubnej listy schorzeń, takich jak otyłość, choroby serca czy zaburzenia kognitywne dołączyć można kolejny punkt – negatywny wpływ na rozwój mózgu, a konkretnie regionu hipokampu, który związany jest z uczeniem się i pamięcią

    Czytaj więcej
  • 25.06.2021

    Przetworzone mięso może zwiększać ryzyko demencji

    Na podstawie danych zebranych od 500 tys. osób naukowcy z angielskiego Uniwersytetu w Leeds wykazali, że spożywanie 25 g przetworzonego mięsa dziennie – ilości odpowiadającej jednemu plastrowi bekonu – jest powiązane ze wzrostem ryzyka demencji o 44%.

    Czytaj więcej

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn