Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Wpływ opakowania Premium na produkt

Kategoria: Biznes i Wydarzenia

Konsument przechodząc przez alejkę sklepową może nie zdawać sobie nawet sprawy z tego ile wysiłku włożonego zostało w planowanie i projektowanie opakowań, które mija. Według badań przeprowadzonych przez Tetra Pack konsument poświęca tylko 27 sekund na podjęcie decyzji o zakupie produktu, dlatego też właściwe zaprojektowanie opakowania jest niezwykle ważne, ponieważ to właśnie opakowanie jest pierwszym elementem naszego produktu mającym kontakt z klientem. Stworzenie opakowania wyróżniającego się na tle innych może przynieść wiele korzyści. Opakowania Premium łączą w sobie zarówno funkcjonalność jak i design tworząc w oczach konsumenta produkt bardziej luksusowy, lepszej jakości, a co za tym idzie produkt warty zapłacenia za niego wyższej ceny. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez firmę Deloitte (Deloitte’s 2015 American Pantry Study) konsumenci skłonni są zapłacić więcej za produkty w opakowaniach, które posiadają pożądane przez nich cechy takie jak innowacyjność, wygoda czy dostosowanie do indywidualnych potrzeb.

W jaki sposób opakowania Premium tworzą wartość – funkcjonalność i wygoda

Opakowania ma dwa podstawowe cele: zawierać i ochraniać produkt oraz zachęcać konsumenta do zakupu. Obecnie konsumenci coraz bardziej zwracają uwagę na wygląd i funkcjonalność opakowania. Cechy takie jak kształt czy grafika na opakowaniu mają duży wpływ na to jak konsument postrzega produkt znajdujący się w środku opakowania. Gdy producent funkcjonalności, zazwyczaj ułatwiające korzystanie z produktu tworzy wartość dodaną produktu dzięki czemu postrzegany jest on przez konsumenta jako produkt Premium.

Pojawiają się jednak głosy przeciwne. Gil Horsky z Mondelez International w wywiadzie dla FoodDive stwierdził, że funkcjonalność nie jest cechą tylko produktów Premium lecz powinna być cechą wszystkich produktów ponieważ wszyscy konsumencie oczekują, że opakowanie produktu, który kupią ułatwi, a nie utrudni ich życie.

Oprócz wygody i funkcjonalności coraz więcej mówi się o tworzeniu produktów o większym znaczeniu dla konsumenta. W dobie wciąż rosnącego tępa życia, gdzie granica między pracą, a odpoczynkiem rozmywa się konsumenci poszukują produktów, które ułatwią ich życie codzienne oraz zapewnią wygodę w każdym miejscu. Dlatego też opakowania typu otwórz/zamknij cieszą się wciąż wzrastającą popularnością.

Jak ważny jest design opakowania Premium

Funkcjonalność jest tylko jedną stroną opakowania, jednak konsumenci po opakowaniach Premium oczekują również wyjątkowego designu. Wg Horsky’ego możemy wyróżnić cztery cechy związane z opakowaniami Premium:

  • Charakterystyczny/ikoniczny kształt opakowania, który pozwoli konsumentowi szybko zidentyfikować producenta (np. trójkątne opakowania czekolady Toblerone)

  • Łączenie kilku poziomów sensorycznych oddziałowujących na różne zmysły (wzrok, zapach, tekstura) przez co opakowania odbierane przez konsumenta jako Premium

  • Podkreślenie znaczenia zmysłu dotyku

  • Siła prostoty pozwalająca na podkreślenie wyrafinowania i elegancji produktu „mniej znaczy więcej”

W jaki sposób opakowania Premium oddziałują na cenę

Producenci mogą używać opakowań typu Premium, aby wpłynąć na wybory zakupowe konsumentów oraz na cenę końcową produktu. Wykorzystanie opakowań Premium może znacząco wpłynąć na zyski pomimo wyższych kosztów produkcji tego typu opakowań. Należy jednak pamiętać, że zastosowanie opakowań Premium w produktach o niskiej jakości, mija się z celem, ponieważ konsumenci prawdopodobnie szybko odrzucą taki produkt, a koszty zastosowania lepszych opakowań będą nie współmierne do zysków.

 

Źródła

  1. http://www.ideasunpacked.com/en/growth/genz-kids-have-their-say-in-beverage-aisles-and-its-often-no-how-brand-marketers-can-help.htm

  2. The 2015 American Pantry Study The call to re-connect with consumers, June 2015

  3. http://www.fooddive.com/news/premium-food-packaging-design/431517/

Autor: Jakub Ostaszewski

Przeczytaj także

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn